ENG
Όλοι οι συνθέτες
Πίσω στην αναζήτηση

Σέγκλιας Ζήσης

H συνθετική δημιουργία του Ζήση Σέγκλια επικεντρώνεται σε ηχητικά σώματα και γλωσσικές φόρμες. Η παραγωγή του εστιάζει στην σχέση ανάμεσα στον ήχο της φωνής και την σημειολογία του, όπως αυτή ορίζεται από τη γλώσσα. Η πλειοψηφία της παραγωγής αυτής προορίζεται για την σκηνή, ωστόσο μεγάλο μέρος από τη μουσική δωματίου βασίζεται στην ίδια ιδέα. Στα τελευταία του έργα επιχειρεί μια ενοποίηση της μουσικής και της ομιλίας σε ένα υβρίδιο ανάμεσα στον ήχο και το νόημά του που περιγράφεται ως “spoken sound theatre”.

Γεννημένος στην Έδεσσα το 1984, ξεκινάει το 1996 σπουδές πιάνου και θεωρητικών στο Ωδείο Δήμου Έδεσσας (τάξη Γ. Γκουράνη). Το 2002 εισάγεται στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 2004 στην κατεύθυνση σύνθεσης (επιβλέπων: Μιχάλης Λαπιδάκης), ενώ παράλληλα συνεχίζει τις σπουδές των ανώτερων θεωρητικών στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (τάξη Κώστα Σιέμπη). Το 2009 εισάγεται στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών στο Graz της Αυστρίας, όπου κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη σύνθεση και το μουσικό θέατρο (επιβλέπων Beat Furrer). Το 2019 ολοκληρώνει με άριστα παμψηφεί την διδακτορική του διατριβή πάνω στη δραματουργία και τη χρήση της φωνής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (επιβλέπων: Δημήτρης Παπαγεωργίου). Από το 2019 συνεχίζει την καλλιτεχνική του έρευνα πάνω στη φωνή και το μουσικό θέατρο σε μεταδιδακτορικό επίπεδο με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΑΠΘ, Δ. Παπαγεωργίου).

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και εργαστήρια σύνθεσης αλλά και γενικότερου μουσικού περιεχομένου (Voix Nouvelles Royaumont 2014, Tzlil Meudcan 2014, Tchaikovsky Academy Russia 2012, Darmstadt Summer Academy 2010, Centre Acanthes 2011, Impuls Academy 2013 & 2011) με τους G. Aperghis, P. Billone, G. F. Haas, C. Czernowin, Μ. Andre, M. Stroppa, Ph. Hurel, K. Lang, P. Ablinger, J. Schölhorn, D. Kourliandski, Θ. Αντωνίου, Ι. Παπαδάτο, κ.ά.

Η μουσική του έχει παιχτεί σε περισσότερες από δέκα χώρες σε διάφορους χώρους και φεστιβάλ, όπως το Φεστιβάλ Όπερας του Bregenz (Αυστρία), η Όπερα του Graz (Αυστρία), το Konzerthaus (Berlin, Γερμανία), Abbaye Royaumont (Γαλλία), Ligeti Saal/Mumuth (Αυστρία), Moscow Philarmonic Chamber Hall (Ρωσία), Imago Dei (Αυστρία), Time of Music (Φινλανδία), Forrum Wallis (Ελβετία), κ.ά. από διάφορους σολίστες και σύνολα, όπως D. Michel-­‐Dansac, MusikFabrik, Klangforum Wien, Diotima Quartet, Schallfeld Ensemble, Phace Ensemble, Trio Amos, MCME, the DissonArt Ensemble, the Helsinki Chamber Choir, Vertixe Sonora Ensemble, UMS ‘n’ JIP, Ensemble Cairn κ.ά. Το 2023 μετά από ανάθεση από την Εθνική Λυρική Σκηνή για σύνθεση νέου μουσικού θεάτρου παρουσίασε το Νοt I του Samuel Beckett, σε συνεργασία με τον Σάββα Στρούμπο και την ομάδα Σημείο Μηδέν.

Τον Αύγουστο του 2017 παρουσίασε την όπερα To the Lighthouse (λιμπρέτο Ernst Binder) στο φεστιβάλ όπερας του Bregenz (Αυστρία), λαμβάνοντας επαινετικές κριτικές από περιοδικά και εφημερίδες όπως οι Opernwelt, Süddetusche και Frankfurter Allgemeine. Τον Μάιο του 2014, η όπερα δωματίου hystéra παρουσιάστηκε στην Όπερα του Γκρατς υπό την σκηνοθεσία του Ernst Binder και τη μουσική διεύθυνση του Beat Furrer. Το NAMPHAISE, ένα multimedia πρότζεκτ με το Schallfeld Ensemble, που παρουσιάστηκε τον Νοέμβρη του 2018 στο Γκρατς της Αυστρίας, συμπεριλήφθηκε στις καλύτερες σκηνικές παραγωγές της Αυστρίας για το 2018. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, το κουαρτέτο ΣΤΕΑΡ παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του σεμιναρίου Voix Nouvelles στο Abbaye Royaumont από το κουαρτέτο Diotima και υπό την τεχνική καθοδήγηση του Greg Beller (IRCAM). Τον Ιούλιο του 2012 βραβεύτηκε στον διαγωνισμό σύνθεσης χορωδιακού κομματιού Rautavaara στη Φινλανδία, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση. Τον Φεβρουάριο του 2013 κι έπειτα από τη συμμετοχή του στην Ακαδημία Impuls, του απονεμήθηκε το βραβείο “Ernst Composition”, λαμβάνοντας τιμητική διάκριση διαμονής (residency) διάρκειας τριών εβδομάδων στο Ινστιτούτο Ernst Krenek στο Κρεμς (Αυστρία) και ανάθεση για σύνθεση νέου κομματιού, το οποίο εκτελέστηκε από το Klangforum Wien. Ήταν φιναλίστ στον 6ο και 7ο Διαγωνισμό Σύνθεσης Όπερας Joseph Fux με το πρότζεκτ ΑΝΟΙΑ. Το 2018 το διεθνούς φήμης MusikFabrik παρουσίασε το έργο του Madrigali al vento e ai sospiri. Η επόμενη σεζόν περιλαμβάνει ένα τρίπτυχο συνθέσεων με γενικό τίτλο Conversations και συναυλίες σε Νέα Υόρκη, Βιέννη, Τορόντο, Βανκούβερ, Στουτγκάρδη και Θεσσαλονίκη. Είναι φιναλίστ στο διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης όπερας στο Θέατρο του Mannheim.

Έργα του εκδίδονται από τον εκδοτικό οίκο Babel Scores. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας meta.ξ, που έχει ως σκοπό την ανάδειξη δημιουργών με περιορισμένη παρουσία μέσα από διακαλλιτεχνικές παραγωγές.

Όλες του οι σπουδές έχουν υποστηριχτεί με υποτροφίες από φορείς όπως το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, το Ίδρυμα Ωνάσης και η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών (χρηματοδότηση ΑΕΠΙ).

(Ζήσης Σέγκλιας, μήνυμα ηλεκτρ. ταχυδρομείου στον συγγραφέα, αρχείο PDF, 30 Ιουνίου 2021).

Website(s) zesseseglias.com
TOP