ENG
Όλοι οι συνθέτες
Πίσω στην αναζήτηση

Κοσώνα Φανή

#257, Ελλάδα (1969)
Αντιγραφή URL σελίδας

Η Φανή Κοσώνα (γεννημένη το 1969 στην Αθήνα) ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές από πολύ μικρή ηλικία, με βασικό όργανο το πιάνο, αποκτώντας σε νεαρή ηλικία δίπλωμα πιάνου (στην τάξη της Μαρίνας Χανίδου-Δημητριάδου στο Εθνικό Ωδείο, με «άριστα παμψηφεί», πρώτο βραβείο & αριστείο εξαιρετικής επίδοσης), καθώς και πτυχίο αρμονίας (τάξη Σπύρου Κλάψη). Ταυτόχρονα, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στα μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας – για τα οποία έτρεφε σε όλη τη μέχρι τώρα διαδρομή της έντονο ενδιαφέρον, παρά την αφοσίωσή της τελικά στον τομέα της μουσικής.

Συνέχισε τις μουσικές σπουδές της στη Γαλλία (Παρίσι), από το 1994 έως το 1998, όπου ασχολήθηκε με τα ανώτερα θεωρητικά, τη μουσική δωματίου και το πιάνο, αποκτώντας πτυχία αντίστιξης και φούγκας στο Conservatoire του Παρισιού με τους Jean-Paul Holstein και Michel Merlet αντίστοιχα, όπως επίσης και ενορχήστρωσης (με τον Patrice Sciortino στην Scola Cantorum), ενώ μελέτησε πιάνο και μουσική δωματίου με διακεκριμένους πιανίστες όπως ο Bernard Ringeissen και ο Jacques Lagarde. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ασχολήθηκε με τη σύνθεση, λαμβάνοντας το 2004 το δίπλωμα σύνθεσης στην τάξη του Θόδωρου Αντωνίου (Ωδείο «Μουσικοί Ορίζοντες»), με «άριστα παμψηφεί & αριστείο» στη μνήμη του Γ.Α. Παπαϊωάννου. Οι αναζητήσεις της στη σύνθεση την έφεραν ξανά κοντά στον τομέα των μαθηματικών, οδηγώντας στην εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στον τομέα της σύνθεσης με εφαρμογή μαθηματικών μοντέλων, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Η Φανή Κοσώνα από τα πρώτα βήματά της στη σύνθεση έχει δείξει μια ακατάβλητη διάθεση για έρευνα και πειραματισμό, καθώς και μια πλούσια δραστηριότητα με διακρίσεις (τρίτο βραβείο του διαγωνισμού σύνθεσης στη μνήμη του Γ.Α. Παπαϊωάννου το 2001 για το κουαρτέτο εγχόρδων Όψεις, έπαινος στο εργαστήρια νέων συνθετών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το 2000 κ.ά.) και εκτελέσεις έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό από πολυάριθμους διακεκριμένους μουσικούς και σύνολα όπως η Katrin Zenz, η Λορέντα Ράμου, ο Κώστας Θεοδωράκος, ο Μηνάς Μπορμπουδάκης, ο Απόστολος Ντάρλας, το Κουϊντέτο χάλκινων πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, το κουαρτέτο εγχόρδων Vilnius (Λιθουανία), η ALEA III (Boston, Η.Π.Α.), το κουαρτέτο ηλεκτρικών εγχόρδων Modern E-Quartet, το κουϊντέτο τουμπών Too…Bass, η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (Α.Σ.Ο.Ν.), το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, η Καμεράτα, η Ορχήστρα των Χρωμάτων κ.ά. Η παρουσία έργων της στη δισκογραφία βαίνει αυξανόμενη, με χαρακτηριστικούς σταθμούς μεταξύ άλλων τη συλλογή παιδικών τραγουδιών Παιχνίδια με τα Όνειρα που κυκλοφόρησε το 2004 συνοδεύοντας ομότιτλο παραμύθι της γνωστής συγγραφέως παιδικών βιβλίων Αργυρώς Κοκορέλη (από τα «Ελληνικά Γράμματα») και ο προσωπικός ψηφιακός δίσκος με τίτλο Flute Recital της Katrin Zenz από τη σειρά Greek Classics της Naxos που περιλαμβάνει το έργο της Φ. Κοσώνα Diathlassis.

Τα τελευταία έργα της εστιάζουν στην ιδέα της μαθηματικής μοντελοποίησης, κυρίως με μοντέλα προερχόμενα από την Τοπολογία και τη μαθηματική θεωρία των Καταστροφών. Στόχος αυτών των πειραματισμών είναι η διεύρυνση του μουσικού και δομικού οντολογικού χώρου, μέσα από αυτό που η ίδια αποκαλεί «τοπολογικό σχεδιασμό» του μουσικού έργου και μέσα από γενικευμένες «αποδομητικές–μορφογενετικές» διαδικασίες. Το – σχετικό με τα θέματα αυτά – επιστημονικό έργο της Φανής Κοσώνα τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται σε αρκετές δημοσιεύσεις και παρουσιάσεις σε σημαντικά συνέδρια του παγκοσμίου διεπιστημονικού χώρου μαθηματικών και μουσικής όπως το συνέδριο “Mathematics and Computation in Music (2011)” – IRCAM (Paris).

Το εκπαιδευτικό έργο της Φανής Κοσώνα εκτείνεται σε πολλούς τομείς και περιλαμβάνει πολυάριθμες δραστηριότητες. Διδάσκει ανώτερα θεωρητικά από το 1998 και σύνθεση από το 2004, έχοντας συνεργαστεί επί σειρά ετών με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, όπου έχει εξάλλου πραγματοποιήσει και πολυάριθμα σεμινάρια σχετικά με τεχνικές σύνθεσης στον εικοστό αιώνα, με ανάλυση έργων και με θέματα σύγχρονης σημειογραφίας. Για τρία χρόνια λειτούργησε στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας εργαστήρι σύνθεσης υπό την εποπτεία της, το οποίο παρήγαγε πολυάριθμες συναυλίες με έργα των συμμετεχόντων στην πόλη της Καλαμάτας. Επανειλημμένα έχει επίσης συμπράξει με το εργαστήρι θεωρητικών και σύνθεσης του Αλέξανδρου Καλογερά, όπου έχει δώσει σεμινάρια και διαλέξεις για την ανάλυση δωδεκάφθογγης μουσικής, καθώς και για την μουσική του Γάλλου συνθέτη Olivier Messiaen (για την οποία πραγματοποίησε πολύμηνο εργαστήρι ανάλυσης κι ερμηνείας έργων). Για τρία συνεχή χρόνια συνδιοργάνωσε μαζί με τον κυθήριο συνθέτη Παναγιώτη Λευθέρη θερινά εργαστήρια σύνθεσης κι εκτέλεσης σύγχρονης μουσικής στα Κύθηρα, όπου φιλοξενήθηκαν πολλοί νέοι συνθέτες και μουσικοί εκτελεστές που σήμερα ήδη αρχίζουν μια υποσχόμενη καριέρα. Την σεζόν 2011-12 δίδαξε στο εργαστήρι σύνθεσης του «Music is…», μαζί με τους Θόδωρο Αντωνίου, Αντώνη Αντωνόπουλο και Αναστάση Φιλιππακόπουλο. Επίσης, η Φανή Κοσώνα εργάζεται ως μόνιμη καθηγήτρια με ειδικότητα στα θεωρητικά ευρωπαϊκής μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά. Είναι ιδρυτικό μέλος του δικτύου δράσεων «Music is…».

(«Βιογραφικό (Greek)», Fani Kosona/Composer, Pianist, ημερ. πρόσβαση 26 Μαίου 2020, https://bit.ly/3eSKE0p)

Website(s) fanikosona.wordpress.com
Συνεντεύξεις youtu.be/4TmrTgxJlLw

Έργα για σαξόφωνο

Instants (2008)
TOP